Het is vreemd dat Nederland de elektrische auto zo langzaam accepteert, gezien dit het ideale land is voor elektrische auto’s: de afstanden tussen bestemmingen is relatief kort, er is veel stadsgebied en toegang tot elektrische oplaadpunten en ook de wegen worden goed onderhouden. Vandaar dat de overheid een aantal regelingen heeft opgesteld om het leasen van een elektrische auto voordeliger te maken. Zo vallen elektrische auto’s in het laagste bijtellingstarief van 4%, in tegenstelling tot de 14% die je als snel moet betalen bij andere modellen. Daarbij hoef je geen wegenbelasting of BPM te betalen. De langzame opkomst van de elektrische auto kan dus niet worden verklaard door een gebrek aan financiële regelingen.
Keuze aan elektrische auto’s
Er is genoeg keuze aan elektrische automodellen. De dagen dat Tesla de enige fabrikant was die een volledig elektrische auto aanbood zijn al lang voorbij. Automotive bedrijven zoals Stern bieden tegenwoordig een ruim aanbod van private lease auto’s aan. Er wordt bijvoorbeeld al veel gereden in elektrische Volkswagens, maar ook Mercedes-Benz, Nissan en Ford hebben sinds dit jaar elektrische auto’s in hun aanbod opgenomen. Hoewel deze auto’s zeker niet onderdoen aan hun benzine varianten, worden ze nog steeds niet even vaak gekocht. Het vertrouwen van de Nederlandse bestuurders in accu’s kan het gebrek aan elektrische auto’s op de weg verklaren.
Actieradius van elektrische auto accu
De afstand die een elektrische batterij op een volle accu kan rijden wordt ook wel de actieradius genoemd. De actieradius was tot een aantal jaar geleden de grootste uitdaging van autofabrikanten. Een elektrische auto die het nog geen 100 km volhoudt kan namelijk niet concurreren met een normale benzine auto. Nieuwere automodellen zoals de Tesla S, Renault Zoe of Nissan Leaf hebben tegenwoordig een actieradius van praktisch 400 kilometer: genoeg om van Amsterdam op en neer naar Groningen te rijden.
Meest uitgebreide netwerk aan oplaadstations ter wereld
Uit een onderzoek van KPMG blijkt dat Nederland het beste netwerk aan auto oplaadstations heeft ter wereld. Dit netwerk bevat meer oplaadstations per kilometer dan Japan en wordt nog steeds sterk uitgebreid. Naast de laadpalen die al overal in stedelijke gebieden te vinden zijn, worden er steeds meer snelladers naast snelwegen geïnstalleerd. Het netwerk is klaar voor de elektrische auto’s. Nu de Nederlandse bestuurder nog.